Skip to main content
  1. Infocenter
  2. Råd inom Rekrytering & Anställning
  3. Kompetensförsörjning
  4. Fem nyårslöften för dig som rekryterar

Fem nyårslöften för dig som rekryterar

Fem nyårslöften för dig som rekryterar
Ett år har passerat och ett nytt har inletts. Men innan du växlar upp och gasar iväg mot det nya året och dess tillhörande utmaningar är det bra att ta dig tid till att reflektera och utvärdera det gångna året – och samtidigt tänka på dina nyårslöften för 2017. Vad kan du göra bättre? Vad vill du förändra? Hur vill du utvecklas? 

Vi har listat fem punkter som du som rekryterare med fördel kan fundera på och hämta inspiration ifrån.  

1. Var mer kreativ
Består din rekryteringsprocess i princip av nedanstående fem punkter? 
3.Telefonintervju
4.Intervju
5.Anställning
 
Detta är förstås helt i sin ordning om det fungerar för dig. Börjar det däremot bli svårt att hitta riktigt bra kandidater? Eller är du nyfiken på att ta ett nytt grepp om din rekrytering? Då är nu den perfekta tiden för att ge rekryteringsprocessen en makeover. 

Det kan innebära att t.ex. …
•Prova annonsering via sociala medier
•Stärka ditt arbetsgivarvarumärke
•Använda dig av videoteknologi
•Synas på relevanta events och karriärdagar

För ju mer kreativ du som arbetsgivare är, ju kreativare tenderar dina kandidater att vara. 

2. Effektivisera processen
Tid är pengar. Ju längre rekryteringsprocessen tar, desto mer pengar kostar den. Dessutom hinner du ofta bli rätt frustrerad över situationen och det är då som dåliga rekryteringsbeslut tas. Och en felrekrytering kostar desto mer.  
 
Så, vilket är ditt problemområde? Är det…
•Jobbsajten du använder? Här är sällan billigast bäst, då det i slutändan faktiskt kan kosta dig mer.
•Dina platsannonser? Är de tillräckligt omfattande, sökbara och tilltalande? 
•Intervjuprocessen? För många olika steg kan få kandidaterna att tappa intressent, medan för få ökar risker för felrekrytering. 

När du tagit reda på detta kan du börja planera för hur du ska förbättra och utveckla rekryteringarna. Här kan du läsa mer om hur du effektiviserar anställningsprocessen. 
 
3. Undvik omedvetna fördomar
Fördomar handlar inte bara om större teman som ursprung, kön, ålder eller liknande. (Vi utgår ifrån att denna typ av diskriminering inte förkommer på ditt företag). 

”Omedvetna” fördomar och särbehandling kan dyka upp under alla stadier i rekryteringsprocessen och kan vara så simpla som: 
•Någon har samma hobbys som du.
•Någon kommer från samma stad som du.
•Någon har liknande humor som du. 

Vi kommer lättare överens med personer som har liknande egenskaper och erfarenheter som vi själva. Därför tenderar vi också att anställa dessa personer – utan att alltid tänka på om de verkligen är rätt person jobbet. 
 
Lova dig själv att under 2017 bli mer observant för dessa fördomar och försöka tänka mer objektivt när du väljer kandidat. För det är såklart viktigt att ni kommer bra överens, men personen i fråga måste också vara rätt för jobbet. 
 
4. Var öppen för social media
Att rekrytera via sociala medier är något vissa av oss föredrar, andra helst undviker. Vissa rekryterare älskar det; Facebook, Twitter, Instagram – de har provat det mesta och upplevt riktigt bra resultat. Andra tycker snarare att det är krångligt, tidskrävande och svårt att hitta rätt.

Detta är självklart individuellt och fungerar bättre i vissa branscher än andra.  Men det betyder inte att det inte är värt att prova. 

Vi har listat fyra olika anledningar till varför du bör prova att rekrytera socialt: 
•Du når många fler (och varierande) kandidater
•Det är ett bra sätt att screena kandidater på 
•Det stärker ditt arbetsgivarvarumärke 
•Du kan locka ”moderna” och yngre sinnen/talanger.

5. Återkoppla till alla kandidater
Rekryterare har generellt sett ett dåligt rykte om sig när det kommer till att kommunicera med kandidater. 

Det beror ofta på…
•Att en del rekryterare inte ser någon anledning till att återkoppla till kandidater som inte kommer vidare från CV-screening stadiet. 
•Många tackar eller ger inte någon feedback till kandidater som inte gått vidare efter en intervju  
•Och det värsta – vissa hittar rätt kandidat men återkopplar inte tillräckligt snabbt och får därför kandidaten att känna sig osäker och kanske tackar ja till ett annat erbjudande istället 

Detta får hela företaget att framstå som oproffsigt, otrevligt och som om ni inte bryr sig. Det skadar dessutom arbetsgivarvarumärket, och då särskilt om kandidaterna nämner detta på social media.

Du har garanterat tid att skicka ett kort e-mail där du t.ex. tackar kandidaten för dennes tid – och även om du känner att du inte riktigt hinner, är det alltid värt att lägga tid på detta. 
 
 
Källa: 42Hire
 
Back to top