Skip to main content

Det önskar sig HR-cheferna för 2017

Det önskar sig HR-cheferna för 2017
Vad önskar egentligen HR-cheferna att de skulle kunna implementera i sina organisationer under det nya året? Vi har frågat - och fått svar: 

Att slippa tekniska förhinder i rekryteringsprocesserna 
Det finns en konstant ström av nya innovationer när det kommer till HR-relaterade programvaror. Förvisso positivt, men också besvärligt – för med nya program och funktioner tillkommer ofta en hel del buggar. Detta i sin tur påverkar användarvänligheten negativ och kan minska integrationen med programmet/funktionen. 

”HR-chefer vill gärna förenkla och strömlinjeforma hela ansök- och rekryteringsprocessen till ett sömlöst ekosystem”, säger Kevin Mulcahy, författare och partner på Furture Workplace.

Att använda mer mobila lösningar 
Rekryterare, personalchefer och jobbsökare önskar alla att anställningsprocessen vore enklare att ”ta med sig” under dagen. Det är också därför 46% av rekryterare efterfrågar en app för detta och 47% vill ha en liknande app för potentiella kandidater, enligt en studie av iCIMS. 

Att ta reda på vad de olika anställda vill ha 
I tider där många nischade branscher saknar efterfrågad kunskap, vill HR kunna segmentera marknaden för att effektivisera och förbättra rekryteringarna. ”Företag behöver förstå demografiken av de olika segmenten som deras anställda består av. Dessa kan t.ex. vara generation, geografi och kunskap”, berättar Meiser, partner på Future Workplace.

Att marknadsföra sig mot Generation Z 
De äldre medlemmarna av Generation Z börjar bli klara med studierna och redo att kliva in på arbetsmarknaden. De HR-cheferna som tänker några steg framåt vet att det nu är hög tid att lära sig hur man rekryterar, och behåller, den yngre generationen. 

“De vill verka attraktiva för Generation Z när de börjar leta jobb”, säger Mulcahy. ”Generation Z är en generation som söker erfarenheter och svarar bättre på det visuella än enbart text. För att verka som en attraktiv arbetsgivare behöver du som arbetsgivare kunna erbjuda utrymme till att experimentera och låta Generation Z att prova nya saker och samtidigt få misslyckas”. 

Att använda data för att förstå och hantera människor bättre 
Många HR-ansvariga önskar att de hade större tillgång till det data som korrelerar med de anställdas beteenden. 

“De vill kunna använda sig av datadriven personalhantering för att kunna ta bättre beslut kring var de ska lägga fokus, vilka som är redo för att avancera och vem i teamet som förmodligen kommer säga upp sig om den inte blir erbjuden nya utmaningar”, säger Tucker. ”Att kunna basera observationer på data kan hjälpa HR-personalen att få cheferna att lyssna”. 

Att skapa en bättre dialog mellan de anställda och cheferna 
Att erbjuda frekvent och konstruktiv feedback är någonting som HR-ansvariga önskar vore en norm. 

”Det jag önskar allra mest för 2017 är att ha en bättre, mer frekvent och regelbunden dialog mellan chefer och deras anställda – konsekventa, regelbundna, betydande och hjälpsamma dialoger med såväl positiv som konstruktiv feedback”, säger Richard Morgan, HR-chef på Rocket Software. 

Att inte blanda ihop karriärutveckling och prestation
För många anställda är det svårt att ta till sig vad chefen säger om deras professionella framtid – när de minuter innan haft ett intensivt utvecklingssamtal om dennes prestationer. 
 
”Alla chefer borde ha två inbokade samtal med varje anställd, där det första handlar om prestationer, det andra om karriärutveckling”, menar Morgan. 
 
Back to top