1. Infocenter
  2. Råd inom Rekrytering & Anställning
  3. Kandidatanskaffning
  4. Ge dina platsannonser liv med Monster Studios

Ge dina platsannonser liv med Monster Studios

Vi lanserar en app för videoredigering

Ge dina platsannonser liv med Monster Studios

Använd den inbyggda telepromptern för att underlätta inspelningen

Visste du att 80% av all internettrafik idag är rörligt material*? I rekryteringsprocesser idag behöver vi därför öka mängden videor för att hänga i det snabba svängarna digitalt. Monster leder utvecklingen med att lansera en mycket användarvänlig app; Monster Studios.

Vad är Monster Studios?

Appen som gör det möjligt för dig att på några minuter spela in, redigera och publicera videoklipp som komplement till dina platsannonser.

På så sätt kan du enkelt humanisera rekryteringsprocessen och ge ditt arbetsgivarvarumärke och företagskultur en naturlig plats att synas på, utan att behöva producera en påkostad och resurskrävande film. Enligt en studie från American Forrester Research Institute är effekten av rörligt material slående; en minuts förklararande video motsvarar upp till 1,8 miljoner nedskrivna ord. Detta innebär alltså att en platsannons som innehåller video oundvikligen kommer att locka till sig mer uppmärksamhet än en vanlig textannons. Samtidigt får kandidater ett mer autentiskt och trovärdigt intryck av företaget, det finns riktiga människor bakom kulisserna.

Kandidater värdesätter öppenhet

Vi är idag vana vid stor transparens i många delar av samhället, trots detta är det ofta svårt att få insyn i olika företags avdelningar, värderingar och inte minst kultur. Arbetstagare lägger stor vikt vid öppen kommunikation, enligt Monsters undersökning Rekryteringstrender 2019 i samarbete med universitetet i Bamberg. Nästan 45 procent av de tillfrågade medarbetarna i studien värderade transparens inom ett företag som eftersträvansvärt och viktigt.

Spara tusentals kronor per år

Förutom att hjälpa kandidater förstå sina eventuella framtida arbetsuppgifter och lära känna organisationer på ett mer personligt sätt, kan denna användarvänliga app nästintill revolutionera på rekryteringsmarknaden. Du behöver inte längre lägga stora delar av budgeten på kostsamma videoredigeringsverktyg eller byråer som ska ta fram grandiosa koncept. Dessa filmklipp kan också upplevas som väldigt omarbetade och fixade. Men arbetssökare vill inte se verkligheten som ett drömscenario – de vill se den som den faktiskt är.

Kan det verkligen vara så enkelt?

Fördelarna med att ha video som komplement i din rekrytering är alltså uppenbara. Men hur arbetar du med Monster Studios? Du behöver faktiskt inget mer än din smartphone för att spela in. Vill du få bästa resultat rekommenderar vi dock ett stativ. Allt som krävs är tre enkla steg. 

  1. Först och främst: spela in
    Skriv ett kort manus och ladda upp det i appen, texten kommer att rulla på skärmen så att du enkelt kan läsa samtidigt som du pratar. Tack vare den inbyggda telepromptern tappar du aldrig tråden och det blir inte så läskigt att filma dig själv. För att påbörja inspelningen trycker du på kameraikonen i det högra hörnet. Då börjar nedräkningen: ”3… 2…1…”

  2.  Redigera klippet
    Har du spelat in ett klipp som du är nöjd med? Då kan du göra några förbättringar innan du publicerar, som att lägga till en logotyp, undertexter eller andra filmklipp och bilder. Vi rekommenderar också en omslagsbild för maximal effekt.

  3. Publicera på Monster
    Nu är videon redo att komplettera din vanliga platsannons. När videon är uppladdad hittar du den i ditt bibliotek. Välj din video och tryck sedan på ”Publicera på Monster”. Sök upp önskad jobbannons och klicka på den. Enklare än så kan det inte vara.

Bästa tipsen för att komma igång

  • Ha mobilen liggandes när du spelar in 
  • Tänk på ljussättningen, stark bakgrundsbelysning gör det svårare att se dig 
  • Undvik nödutgångsskyltar eller andra störande element som stökiga utrymmen
  • Gå inte samtidigt som du filmar 
  • Videon blir personligare och mer autentiskt om du är lite spontan och vågar testa 
  • Prata inte för mycket om ert varumärke – fokus bör bara på tjänsten och information som är viktigt för kandidaten
  • Öva flera gånger innan du spelar in så att du känner dig bekväm framför kameran 

Ha så kul med Monster Studios!

* Monsters kandidatundersökning