Skip to main content

Optimera dina platsannonser

Optimera dina platsannonser

När det kommer till rekrytering är tiden alltid värdefull och någonting du inte vill slösa på. Du har förmodligen redan en idé om hur den nya, ideala kandidaten ser ut, men hur kan du på ett effektivt sätt samtidigt övertyga dem att du är den ideala arbetsgivaren? En välskriven jobbeskrivning är en av de viktigaste punkterna i processen att hitta rätt, och detta innefattar att du ska kunna ge övertygande svar om varför de ska ansöka till tjänsten.
Låt dessa tips hjälpa dig på vägen.  

Använd en tilltalande ton
Vem kommer att ansöka till ett jobb vars beskrivning låter tråkig?
”En intetsägande platsannons kommer att ge lika intetsägande kandidater”, säger Kelly Poulson, VD på reklambyrån Allen & Gerritsen. Undvik ett torrt och byråkratiskt språk och måla istället upp en bild av hur det är att jobba på ert företag.

En beskrivning för t.ex. ett ungt och modernt startup bör ha en roligare och mer avslappnad ton, medan en större finansiell institution förmodligen håller sin formulering mer traditionell.  Det viktiga är att du använder ett språk som passar både din bransch och ditt företag, för att kandidater på så vis vet om de kommer att passa in eller inte.

”När du letar efter jobb frågar du dig ofta vad en specifik tjänst skulle ge dig och varför du skulle vilja jobba på ett visst företag”, säger Seth Metheson, chef på Talent Fusion. ”Var inte rädd för att sticka ut och vara kreativ. Vi har märkt att allt fler inkluderar ljud, video och bilder i sina platsannonser”.

Var konsekvent
Det kan underlätta att använda en färdigställd mall till dina platsannonser, vilket gör den mer översiktlig och lättförståelig. Börja med att sammanfatta vad jobbet innebär och inkludera och varför det är en spännande tjänst. Därefter kan du lista de önskade egenskaperna och kvalifikationerna hos kandidaterna. Tänk på att skriva de viktigaste kvalifikationerna högst upp och de som vore ett extra plus längre ner.

Avsluta med att skriva vad företaget har ett erbjuda och inkludera bra förmåner och er företagskultur för att ge en tydlig bild av vilka ni är och vilka som skulle passa in hos er.
Ha även med en tydlig ansökningsknapp för chansen att öka antalet ansökningar.

Säg vad du är ute efter
En jobbeskrivning kan fungera som en checklista för både arbetsgivare och sökare. Var därför specifik kring vad som krävs och förväntas av kandidaterna. ”Vad inte rädd för att säga precis vad du är ute efter. Det är de som är dedikerade till positionen och beslutna om att jobba hårt som då kommer att ansöka, vilket ger dig ett mer skräddarsytt urval att välja bland”, säger Carmen Mackins, VD på marknadsbyrån Globelist.

Beskriv en typisk dag på jobbet
Kandidater vill kunna visualisera hur ett potentiellt jobb kommer att vara. Förklara därför hur en typisk arbetsdag kan komma att se ut. ”Be en av de bästa i ditt team berätta vad de faktiskt gör”, säger Rick Whitted, producent av podcasten On Your Way to Work.

Hur ser en vanlig dag ut på jobbet? Vilka uppgifter innefattar rollen? Vilka möjligheter finns det? Genom att ha med den här typen av information hjälper du kandidaterna att förstå hur jobbet är – och om det kommer passa dem eller inte.

Stå fast vid jobbeskrivningen
”Använd jobbeskrivningen som referens när en nyanställd börjar och se till att rollen faktiskt innefattar det du beskrivit. Den kan t.ex. också användas till att mäta prestationer”, rekommenderar Marc Prine, talangkonsult på Taylor Strategy Partners. 

 

 

Back to top