Skip to main content
  1. Infocenter
  2. Råd inom Rekrytering & Anställning
  3. Kandidatanskaffning
  4. Hur skriver jag en effektiv platsannons

Hur skriver jag en effektiv platsannons

Hur skriver jag en effektiv platsannons

Platsannonser kommer i många former och storlekar, men för att försäkra dig om att attrahera kandidater som passar för jobbet finns det några enkla regler som du bör följa.

En lockande jobbtitel
Det mest självklara sättet att öka antalet personer som ser din annons är att göra jobbtiteln lockande. Internt kanske rollen kallas för “Global chef för kommunikationssupport, grad 2” men hur många kommer att skriva in det på Monster.se eller i en sökmotor? Om den typ av person du vill ha är någon som vill jobba som PR-chef, använder du dig av titeln ”PR-chef”.

Om du har tillgång till att göra sökningar i en CV-databas kan du hitta personer som du skulle vilja ha på intervju och använda fältet för önskad jobbtitel som en grund för din annons. Om det är det personerna vill jobba som, är det mest troligt att de söker efter just det.

Bestäm din struktur
Det finns inget färdigt format för hur du ska beskriva rollen, men du bör inkludera dessa delar i en platsannons:

  • Kort introduktion: Sikta på att hålla dig till cirka 40 ord där du berättar om tjänsten och inte om företaget. Det här hjälper läsaren att snabbt avgöra om det är en passande roll för dem och det frestar dem att fortsätta läsa.
  • Rollens ansvarsområden: Lista mellan tre och sju huvuduppgifter som den valda kandidaten kommer förväntas ta hand om. Försök att relatera dessa till ett företagsmål där det är möjligt så att den sökande kan föreställa sig hur positionen passar in i företagsplanen. Till exempel ”Utveckla ett program för e-mail-marknadsföring.” Kom ihåg att din annons inte är en jobbeskrivning och den behöver därför inte innehålla varje element av rollen, bara tillräckligt för att rätt person ska skicka in sitt CV.
  • Personspecifikationer: Vilka kunskaper, kvalifikationer eller egenskaper letar du efter hos din idealkandidat? Försök att dela upp dessa mellan vad som är nödvändigt och vad som skulle vara en fördel/meriterande. Om du hoppas på många CV:n har du råd att vara lite mindre specifik med dina krav, men om du bara vill ha några få sökanden får du vara väldigt tydlig med de strikta krav varje kandidat måste uppfylla. Jobbsökanden tar det området allvarligt och du kan förändra antalet svar dramatiskt med bara ett fåtal väl valda ord.
  • Belöningar: Lön diskuterar man oftast i sluttampen av en rekryteringsprocess, när kandidaten är på slutintervjun, alternativt när man har erbjudit honom eller henne rollen. Dock är det en fördel att poängtera några av de förmåner som de kan se fram emot som anställd på företaget. Varför skulle de vilja söka din tjänst istället för en liknande position hos en konkurrent? Det behöver inte vara finansiell ersättning så tänk på om företaget kan erbjuda flexibla arbetstider, friskvårdsbidrag eller rikskuponger.
  • Placering: Du fyller i fältet för placering när du publicerar din platsannons, men ha gärna med mer specifik information om var arbetsplatsen ligger. Är det ett nytt kontor? Bra kommunikationer till och från jobbet? Finns det bra lunchrestauranger i närheten? Innebär tjänsten att man spenderar största delen av tiden på jobbet eller ingår det mycket resande? Var människor arbetar är ofta lika viktigt som vilken tjänst de får.
  • Ditt företag: Vad gör ditt företag? Om ditt företag inte är ett välkänt namn måste du inkludera information om vad för slags bransch ni är inom. Istället för att kopiera “Om oss”-fliken på er hemsida rakt av, försök istället att relatera till den aktuella tjänsten. Om det är en säljare du söker, skriv “Ledande leverantör av textilier med ett expansionsprogram för att ta marknadsandelar även utanför Sverige.”  Om det gäller en IT-tjänst kan du skriva “En ledande leverantör av textilier med ett nyligen utvecklat beställningssystem online byggt på .NET.” Gör inte misstaget att skriva för mycket information här, sökanden kommer att ta reda på mer information om de vill veta mer.
  • Nästa steg: Vad är nästa steg om läsaren är intresserad av er lediga tjänst? Det finns en “Ansök här”-länk placerad i alla annonser på Monster men du kan även lägga till ett telefonnummer om kandidaterna har frågor om själva tjänsten. Ett referensnummer hjälper dig att hålla koll på var ansökningarna kommer ifrån. Vill du att de sökande ska inkludera någon specifik information i deras ansökningsbrev måste du skriva det här.

Locka din publik
Om du tänker dig att jobbet är din produkt och de sökande är dina kunder behöver du klargöra varför de bör köpa den (eller i detta fall ta sig tid att ansöka om tjänsten). Jobbsökanden värderar sina kunskaper och erfarenheter väldigt högt och om du vill att de ska söka ett jobb behöver du se till deras behov på samma sätt som du gör med en kund.

Tänk på när du själv handlar. Vilka produkter fastnar du för? Vilka sorts produkter är din målgrupp lockade av? Vad kan du lära dig av annonsspråket de använder sig av och hur de är skyltade?

En del platsannonser är utformade så att arbetsgivaren gör jobbsökanden en tjänst genom att låta dem söka en tjänst hos dem. Den här attityden skrämmer bort din publik – om du inte är välkomnande i din annons kan du inte förvänta dig att folk ska tro att du erbjuder en välkomnande arbetsplats.

Att söka jobb är ett heltidsjobb i sig så försök att hålla dig till under 700 ord per annons. Långa annonser ger intrycket av en kvävande arbetsmiljö, medan en rolig och skämtsam annons inte ger ett professionellt intryck. Hitta balansen och tala med människor på deras nivå samt använd dig av “dig” och “dina” istället för “vi” och “våra”.

För varje annons du lägger ut, försök att motstå frestelsen i att bara kopiera och klistra in arbetsbeskrivningen du använde förra gången du anställde någon för den här positionen. Tänk på hur ansvarsområden och preferensen för personliga specifikationer kan ha ändrats. Du vill ha personligheter och egenskaper, inte klonade robotar.

Back to top