Skip to main content
  1. Infocenter
  2. Personalhantering
  3. Ledaregenskaper
  4. Chefens sju dödssynder – undvik dem och lyckas som ledare

Chefens sju dödssynder – undvik dem och lyckas som ledare

Chefens sju dödssynder – undvik dem och lyckas som ledare
Chefens sju dödssynder
För att bli programmerare krävs flera års programmeringsutbildning på högskola, men för chefskapet räcker det ofta med en klapp på axeln och ett ”lycka till”. Det är inte konstigt att jag möter frustrerade mellanchefer i mitt arbete som ledarskapsexpert, efter en föreläsning, i personlig chefshandledning eller när vi tillsammans genomför större förändringsarbeten.

För att lyckas som ledare krävs det kunskap, erfarenhet och insikt. Vi föds inte med vetskap om hur man tex. genomför lyckade förändringsarbeten, hanterar konflikter på ett bra sätt eller vågar fatta tuffa beslut. Det behöver vi lära oss, för att kunna undvika chefens sju dödssynder:
Dödssynd 1: Att sätta plåster
Att lösa problem är en del av alla chefers vardag och tyvärr väljer många att göra en kortsiktig lösning och sätta ett plåster på symptomet istället för att ta sig tid och hitta grundorsaken/källan till problemet. Det är inte okey!

Många chefer har ofta en hög arbetsbelastning och skyller detta på stress, men jag vill påstå att plåstrandet snarare är en av orsakerna till att det är stressigt. För när vi sätter plåster, dyker nya symptom upp på samma grundproblem, igen och igen och igen.
CHEFENS 7 DÖDSSYNDER
1. Att sätta plåster
2. Att blanda äpplen med päron
3. Att använda omslagspapper
4. Att stanna i flocken
5. Att vända kappan efter vinden
6. Att stoppa huvudet i sanden
7. Att inte få ändan ur vagnen
Lösning: Ta dig tid att lösa viktiga problem vid källan, genom att ställa dig frågan ”Varför” flera gånger i rad. ”Varför blev det fel i datafilen?”, ”Varför fick vi fel indata?”, ”Varför…?” Leta vidare tills du hittar den verkliga källan till problemet och lös det, istället för att bara sätta plåster på symptomen. Då behöver du bara lösa varje problem en gång.

Dödssynd 2: Att blanda äpplen med päron
Chefer som inte vet vad de pratar om, men som ändå låtsas vara tvärsäkra, som friskt blandar ihop äpplen med päron och vägrar erkänna att de är okunniga, de är inte roliga.

Att chefen inte är experten i gruppen kan vara nyttigt och leder till att medarbetarna får ta större ansvar. Problemet uppstår när prestigen slår till och man inte kan stå för att man faktiskt inte har kunskapen. När man kör sitt eget race och fattar beslut på felaktiga grunder, leder det till att den övriga organisationen tappar förtroende för chefen och hans kompetens.

Lösning: Som chef måste du våga lita på dina medarbetares kunskap och förmåga och våga stå för att du inte är expert inom alla områden. Våga släpp kontrollen och prestigen och låt dem visa vad de går för. Själv skall du vara bäst på ledarskap, det är ditt expertområde.

Dödssynd 3: Att använda omslagspapper
Att titta medarbetare i ögonen och ge dem ärlig feedback, ett jobbigt besked eller information om ett beslut som kommer påverka dem på ett sätt de inte uppskattar, det är svårt. Därför plockas omslagspapperet fram i tid och otid och budskapen lindas in i fina ord och förskönande formuleringar. Till slut blir det så inlindat och luddigt att mottagaren står som ett frågetecken och undrar vad som hände. Tanken är säkert god från chefens sida, men när budskapets kärna inte längre går fram så kunde man lika gärna ha låtit bli att säga det. Det gör mer skada än nytta.

Lösning: Linda aldrig in dina budskap. Våga vara rak, saklig, konkret och tydlig, men också nyanserad och balanserad. Öppna upp för frågor och funderingar från medarbetaren. Att få jobbig information är jobbigt, men det är ännu jobbigare att lämna ett samtal och faktiskt inte ha förstått vad som sagts.

Omtanke är nyckeln för att du skall få dina medarbetare att lyssna på den feedback du har att ge. Ingen människa förändrar sitt beteende för att du vill, de förändrar sig bara om de själva vill. Vem skulle du lyssna på? Chefen som skäller och vill ha rätt eller chefen som vill dig väl och önskar att det skall gå bra för dig i din karriär?

Dödssynd 4: Att stanna i flocken
En ledningsgrupp full med ja-sägare som bara håller med högsta chefen är ingen effektiv ledningsgrupp, men ändå är det inget ovanligt. Chefer är ofta driftiga och starka personer, hur kan de bli ja-sägare och nickedockor? Anledningen är en av människans starkaste drivkrafter, nämligen behovet av att vara en del av flocken/gruppen och att vara omtyckta av den. Att få vara en del av ledningsgruppen och vara uppskattad av kollegorna, är en starkare drivkraft än att säga sin ärliga mening.

Lösning: Som chef har du betalt för att våga ställa dig utanför flocken och säga din mening, även om det innebär att du riskerar att inte alla uppskattar det. Bli medveten om vilken flock/grupp du gärna vill tillhöra och varför. Vad behöver du jobba med hos dig själv och i ditt ledarskap för att våga ta ett kliv utanför gruppen och stå för din åsikt?

Dödssynd 5: Att vända kappan efter vinden
Vi är många som träffat på en chef som tycker att vänster är bästa vägen att gå. Som är tvärsäkra på det, ända tills en viktig kund råkar säga att höger är bättre. Då är höger bäst, ända tills en hög chef uttalar att rakt fram nog är enda alternativet. Och så fortsätter det. Att vända kappan efter vinden som chef, skapar en stor otrygghet hos alla i organisationen, vilket i sin tur skapar en handlingsförlamning som kan vara förödande för verksamheten.

Lösning: Det krävs att du som chef har en tydlig bild av vart du och din grupp är på väg och varför det är viktigt för er att nå dit. Men gå inte i fällan att skylla på att ledningen inte gett dig tydliga mål. Varför skall dina medarbetare jobba utan mål, bara för att du gör det? Varför skall medarbetarna uppleva att de har en otydlig chef, bara för att du har en? Våga agera stötdämpare mot ledningen och sätt upp egna mål om det saknas. Mål som tar er framåt och som är viktiga för er. När du vet vart du och din grupp är på väg så är det mycket enklare för dig att ha en egen åsikt och stå upp för den. Men kom ihåg att det kräver tid och engagemang att hitta en tydlig riktning för gruppen. Tar du dig den tiden?

Dödssynd 6: Att stoppa huvudet i sanden
Vi delegerar hit och dit, vi sätter igång en massa olika förbättringsarbeten och vi säger ifrån när en medarbetare inte passar viktiga tider. Toppen! Men det räcker inte, bara för att något är uppstartat innebär inte automatiskt att det faktiskt blir genomfört. Allt för många bra initiativ genomförs aldrig eftersom chefen stoppar huvudet i sanden och inte följer upp, vilket många medarbetare vet om och utnyttjar.

Lösning: Håll koll de aktiviteter du startat upp och notera det i din kalender. När deadline närmar sig, stäm av läget och våga agera om medarbetaren struntat i uppgiften. Har du sagt till en medarbetare som notoriskt kommer för sent, så måste du följa upp saken kontinuerligt och våga nypa i örat om det händer igen. Dra inte igång något, om du inte orkar ta hand om uppföljningen efteråt.

Dödssynd 7: Att inte få ändan ur vagnen
Ingen chef skulle erkänna att de har svårt att få ändan ur vagnen och agera. Det är istället mängden ursäkter som kännetecknar att så faktiskt är fallet; vi saknar fakta, vi måste vänta in ledningens beslut eller kanske har vi bara väldigt mycket just nu. Men som chef har man betalt för att få ändan ur vagnen och få saker att hända. Nu.

Lösning: Bli medveten om dina egna ursäkter och våga släppa kontrollen och agera ändå. Glöm inte att inte agera är också att agera. Om du t ex skall besluta om ett inköp till avdelningen och inte får ändan ur vagnen, så är det detsamma som att faktiskt fatta beslutet att inte göra inköpet.

Äventyrerskan Renata Chlumska berättar i en intervju ”Andra får bedöma om jag är modig, men jag gör saker som jag tycker är obehagliga eller är tveksam till om jag fixar. Jag provar ändå. Det är okey att det känns otrevligt”. Nästa gång du skall agera så påminn dig själv om att modiga personer är lika rädda som du och jag, men de har tagit för vana att göra sakerna ändå. Skapa dig den vanan du också!


Lösningarna på de sju dödssynderna låter väl inte så svåra, eller hur?! Ändå är det många chefer som trillar dit. Varför är det lättare sagt än gjort att undvika ”Chefens sju dödssynder”? Jo, för att det krävs MOD av dig i ditt ledarskap för att våga leda. Därför skulle jag vilja sammanfatta detta med att chefens enda och värsta dödssynd är att vara FEG. Att inte våga ta ställning, att inte våga vara ärlig, att inte våga hantera problem. Allt kokar ner till att när man som chef visar feghet, så blir man också en dålig ledare.

Idag händer det tyvärr inget när man bryter mot chefens dödssynder. Dåligt ledarskap får fortsätta år ut och år in, eftersom även högre chefer är fega. Så motivationen måste komma inifrån dig själv och baseras på din strävan att bli en riktigt bra ledare för dina medarbetare. Och den strävan har du ju, eller hur!

Har du ambitionen att uppnå ännu mer med ditt ledarskap så rekommenderar jag mina två böcker ”Våga leda effektivt! – när du vill få ut mer av dig själv och din grupp” och ”Våga leda modigare! – bra ledarskap är lättare sagt än gjort”. Båda nominerade till Årets ledarskapsbok 2012 resp 2010. Du kan beställa böckerna via bland annat Kontentan eller min hemsida www.daretolead.se. Där kan du också anmäla dig till mitt inspirationsmejl och läsa min ledarskapsblogg.

Dare to be brave!

Malin Trossing, Ledarskapsexpert

 
Malin Trossing är civilingenjör och ledarskapsexpert, med 15 års egen erfarenhet som ledare. Hon driver företaget Dare to lead och hjälper företag och chefer att bli modigare och effektivare, genom utbildning, föreläsning/workshop, rådgivning/handledning och som förändringsledare.

Malins motto är ”Det skall vara roligt att vara chef och det skall vara roligt att ha en chef”, hon vet att när man trivs så gör man ett bättre jobb och det leder till ökad effektivitet och lönsamheten.

Vill du kontakta Malin?
076-1442385 eller malin@daretolead.se
 
Malin Trossing