Skip to main content
  1. Infocenter
  2. Personalhantering
  3. Att behålla personalen
  4. Onboarding: det ska du tänka på med millennials

Onboarding: det ska du tänka på med millennials

Onboarding: det ska du tänka på med millennials
Du har nyligen anställt en eller flera millennials och deras första arbetsdag närmar sig. Vad händer nu? Hur ska du introducera dem på bästa möjliga sätt? En grundregel när det kommer till onboarding är att berätta en intressant historia som motiverar och engagerar på samma gång.  

Men hur ska du gå till väga? Vi har listat sex punkter att ha i åtanke när det kommer till onboarding av millennials. 

Väck intresse
Att vara övertygande och intresseväckande innebär bland annat att du inte behöver börja introduktionen med pensionsvillkor eller rutinerna kring en eventuell brand, även om detta naturligtvis är ämnen som måste beröras. Börja istället i andra änden och prioritera en lättsam och positiv start. 

“Många företag lägger för mycket tid på att attrahera kandidater och den efterföljande rekryteringsprocessen, men inte tillräckligt på att deras nyanställda ska få en ordentlig onboarding”, säger konsulten och författaren Robbie Kellman Baxter. 

Engagera
Sätt dig själv i dina nyanställdas skor och fundera på vad kan de tänkas behöva för att motiveras och utvecklas i den nya miljön hos er. 
 
”Det är en fördel att redan första dagen få veta vem man ska rapportera till och om vad”, menar karriärcoachen Alexia Vernon. ”Visa hur er företagskultur ser ut och varför de kommer vilja bli en del av den”. 
 
Som nyanställd blir man en del av kulturen genom att framförallt engagera sig i företaget och dess anställda på daglig basis – se därför till att involvera de direkt från början. 

Effektivisera inlärningen 
Få av oss inspireras av ett detaljerat och långt introduktionshäfte, och då särskilt millennials. En interaktiv approach däremot engagerar mer.  
 
“Våra onboardingprocesser är ofta teoretiska och inte särskilt virtuella, trots att millennials är otroligt digitala”, säger ledarskapscoachen Anne Donovan. 
 
”Vi behöver effektivisera det ’administrativa’ för att kunna bemöta de nyanställda som undrar Kan jag inte göra det här online istället? Inlärning i realtid - oavsett om det är på plats eller online – är något millennials föredrar. Att sätta de nyanställda i arbete så snart som möjligt är också en viktig punkt”, fortsätter Donovan. 
 
Erbjud coacher och mentorer
Millennials trivs i en miljö där de är omgivna av duktiga personer som är där för att hjälpa till. Faktum är att de allra flesta, oavsett generation, lär sig bäst på det sättet. 
 
“Ens närmsta chef är en typ av coach, medan en mentor är någon som delar med sig av sina egna erfarenheter och peppar en nyanställd”, säger Vernon. ”Genom att stötta de nyanställda och ha en konstant dialog kommer de med stor sannolikhet göra bättre ifrån sig”. 

Ge feedback
“Ge feedback tidigt, ofta och informellt”, tipsar Vernon. Fokusera alltid på vad de kan förbättra och inte vad de gjort fel. 
 
”Feedback är en otroligt viktig faktor när det kommer till såväl framgång som tillfredsställelse – och det är inte ens dyrt!”, säger Baxter. ”Problemet är att många chefer är rädda för att vara transparenta och dela med sig av både positiva och negativa aspekter. Men om du som chef ger rak och konstruktiv feedback kommer dina anställda att göra det samma”. 

Tänk långsiktigt
Millennials reflekterar kring vad de kan åstadkomma på sin nya arbetsplats direkt från start. Därför är det av fördel att redan i onboardingprocessen nämna de karriärmöjligheter som finns hos er. ”
 
”En bra onboarding spelar ofta en viktig roll i hur länge en anställd väljer att stanna kvar och därför är det extra viktigt att tänka igenom processen lite extra”, säger Donovan. 
 
Back to top