Skip to main content
  1. Infocenter
  2. Att använda Monster
  3. Best Practices
  4. Tips och råd för att få ut så mycket som möjligt av Monster

Tips och råd för att få ut så mycket som möjligt av Monster

Tips och råd för att få ut så mycket som möjligt av Monster

Monster kan erbjuda mycket, men vilka olika alternativ och funktioner finns det? Läs vår övergripande introduktion med tips kring hur du får du platsannons att sticka ut och hur du använder vår CV-databas på bästa möjliga vis. Har du frågor finns naturligtvis vår kundservice tillgänglig för att svara på frågor och funderingar som dyker upp på vägen. Välkommen till Monster!

 

Så får din platsannons att synas i mängden

Disposition: Det är viktigt att kandidaterna förstår vad ditt företag jobbar med och vad den lediga tjänsten innebär. Dispositionen är viktig, försök därför att dela upp innehållet i olika sektioner som:

  • Beskrivning av tjänsten
  • Företagsinformation
  • Krav
  • Fördelar
  • Något som får kandidaten att ansöka

Arbetsbeskrivningen bör stå först i annonsen, eftersom det är den som syns i sökresultatlistan. Den syns även först om du använder dig av Monsters externa sajtnätverk (CANTM) till annonsen. Skriv gärna ansvarsområdena och önskemål i punktform för att skapa tydlighet. Komplettera därefter annonsen med en presentation av ditt företag – den kan med fördel skrivas längst ner i annonsen, är kandidaten intresserad av företaget kommer denne se till att ta reda på mer.

Logotyp i annonsen: Detta gör annonsen snyggare och kandidaten får ett ”ansikte” på ert företag. Det är också ett bra sätt att skapa kännedom om ert varumärke och på så sätt kommer fler att komma ihåg ert företag och er annons.

Säljande och lockande titel: Skapa en titel som är beskrivande och som samtidigt ger den som läser något intressant att reagera på. Exempel på bra titlar är:

  • ”Account manager till ett nystartat IT-företag”
  • ”Självgående kontorsadministratör till ett modernt företag”
  • ”Ekonom sökes till litet men VÄXANDE företag!”

Skriv namnet på tjänsten tidigt i titeln, eftersom det endast är cirka 35 tecken som syns i sökresultatlistan (resterande syns när kandidaten klickar på annonsen). Samma sak gäller om du använder Monsters externa sajtnätverk (CANTM), endast 15-32 tecken av titeln syns (beroende på storlek på banner).

Välj ut ett relevant nyckelord som du använder både i titeln, för tydlighet om vilken position det gäller, och minst två gånger i annonstexten. Det senare för att annonsen ska plockas upp bättre i sökmotorer som exempelvis Google.

Vad erbjuder ert företag? Varför ska man jobba hos er? Beskriv alla fördelar som det innebär att arbeta hos er. Allt från lön, fina lokaler, centralt läge till after work och friskvårdsbidrag. Framhäv om företaget har intern- eller fortlöpande utbildningar och/eller möjligheter att utvecklas och avancera inom företaget. Viljan att utvecklas är ofta stark hos de flesta jobbsökande och finns den möjligheten hos ert företag är chansen till fler ansökningar mycket stor. Överdriv inte men framhäv tydligt det som är relevant och positivt med att arbeta hos er. Skriv gärna detta i punktform för att göra det extra tydligt.

Uppmana till handling: Berätta för kandidaterna vad de ska göra. Det är helt ok att skriva: ”Om detta låter intressant, klicka på Ansök-knappen för att skicka in ditt CV och ansökan”.

Använd Monsters filter: Inkludera information om karriärnivå, lägsta utbildningsnivå och arbetslivserfarenhet. Det gör det enklare för rätt kandidater att hitta din tjänst. Här finns även möjligheter att automatiskt sortera och tacka nej till kandidater som inte uppfyller dina uppsatta kriterier.

Följ upp: Det vanligaste som kandidaterna klagar på är att arbetsgivare inte skickar bekräftelse på mottagandet av deras CV. Använd dig av Automatiska svarsbrev som per automatik följer upp kandidaternas ansökningar för ett bra första intryck. Lika viktigt är att informera kandidaterna om när de inte har gått vidare i rekryteringsprocessen.


5 tips för sökningen i vår CV-databas

1. Använd två sökord: Om du behöver en kandidat med två viktiga kvaliteter eller intresseområden, använd båda egenskaperna i din CVsökning. Då kommer endast CV:n som innehåller dessa två egenskaper att visas. Skriv till exempel ”säljare” och ”teknikintresserad” om det är dessa två egenskaper du söker. Om du söker efter båda egenskaperna är det viktigt att du får med ordet ”och”. Skriver du ”säljare” ”teknikintresserad” uppfattar sökmotorn ditt mellanslag som ett ”eller” vilket ger en mycket bredare sökning.

2. Använd ord i grundform: Sök igenom flera kategorier samtidigt genom att använda ett ord i sin grundform tillsammans med en asterisk (*), exempelvis ”program*” eller ”sälj*”. Använder du en asterisk får du träff på alla ord som börjar med program respektive sälj.

3. Använd citattecken: Om du söker med en hel fras istället för med ett enskilt ord, använd citattecken runt hela frasen. Till exempel ”UNIX programmerare”. Då fastnar alla de kandidater som har just detta i sitt CV i din sökning. Tänk på att de kandidater som inte har skrivit exakt denna fras inte kommer att dyka upp i sökresultatet.

4. Sök i specifika fält: Sökord kan också användas för att begränsa din sökning till specifika CV-fält som senaste arbetsgivare, senaste jobbeskrivningen etc.

5. Spara tid genom en CV-agent: Om du sparar dina sökkriterier behöver du bara lägga in dem en gång. När du har sparat dem får du ett mejl när kandidater som matchar dina kriterier har registrerat eller uppdaterat sitt CV. På så vis blir du bland de första som får reda på när nya talanger finns tillgängliga i CV-databasen. Du kan spara upp till 10 CV-agenter.

 

För mer information, kontakta oss på 0200-88 00 60 eller mejla till kund@monster.se.

Back to top