Skip to main content
  1. Infocenter
  2. Råd inom Rekrytering & Anställning
  3. Rekryteringskostnader
  4. Hur effektiviserar jag min platsannonsering?

Hur effektiviserar jag min platsannonsering?

Hur effektiviserar jag min platsannonsering?

Hur effektiviserar jag min platsannonsering?

 

Internet har förbättrat världen på så många olika sätt, detsamma gäller för rekryteringsvärlden. Du kan nu nå fler kandidater än någonsin och på ett ökande antal sätt.

 

Fördelar och nackdelar
Man kan se påtagliga fördelar med annonsering online gentemot andra metoder när det kommer till att generera fler kandidater.

 

·          Annonsering i dagstidningar (lokal- och rikspress)
            Fördelar – Stor publik, möjlighet till att sätta mål, flexibel annonsstorlek
            Nackdelar – Höga annonseringskostnader, extra design- och administrationsresurser, kort livslängd, bred målgrupp, svårt att följa upp

 

·          Annonsering i vecko- eller månadsmagasin (branschpress, hobbypress)
            Fördelar – Nischad publik, flexibel annonsstorlek
            Nackdelar – Höga annonseringskostnader, extra design- och administrationsresurser, kort livslängd, svårt att följa upp

 

·          Annonsering i media (TV, radio, bio)
            Fördelar – Hög påverkan, masspublik, bred målgrupp
            Nackdelar – Mycket höga kostnader, extra design- och administrationsresurser, kort livslängd, svårt att följa upp

 

·          Annonsera med skyltar (affischer, lokaltrafik)
            Fördelar – Hög påverkan, stora annonser, masspublik
            Nackdelar – Mycket höga kostnader, extra design- och administrationsresurser, kort livslängd, svårt att nå rätt målgrupp, svårt att följa upp

 

·          Annonsering online
            Fördelar – Snabbt, täcker dygnet runt, når rätt målgrupp, lätt att mäta och följa upp, automatiska uppdateringar, kostnadseffektivt
            Nackdelar – Beroende av annonskvalitet, begränsade formatmöjligheter

 

Precis som med all annonsering är det upp till dig hur mycket du får ut av kampanjen. Fördelen med annonsering online är att du har råd att testa vilket tillvägagångssätt som fungerar bäst, uppföljningsverktygen finns så att du kan få ett exakt svar.

Den största skillnaden är att du kan köpa in dig i CV-databaser. Varför lägga tid och pengar på att skapa en annons när du kan lägga in några nyckelord och direkt få CV:n från 20 personer som matchar dina krav?

 

Arbeta fram en kampanj
Din online-närvaro bygger på tre punkter:

 

·          Jobbannons – Det här är det som verkligen säljer till din publik. Först måste du välja rätt jobbtitel, och det innebär inte den titel ni använder internt. Tänk på den jobbtitel som dina önskade kandidater söker efter och håll det enkelt. Din arbetsbeskrivning ska klargöra vad tjänsten innebär och erbjuder. Tänk på att inkludera flera relevanta nyckelord som hjälper din annons att dyka upp på sökmotorer.

·          Bannerannonsering – Lika bra som textbaserade annonser är, finns det ibland inget som är bättre än en slående banner för att fånga uppmärksamhet. Du kan vara hur kreativ som helst när det kommer till att marknadsföra dig mot din målgrupp och du kan rikta din annons till olika ställen på nätet med specifika meddelanden.

·          Företagsprofil – Istället för att trycka in så mycket information som möjligt om ditt företag i en annons, kan du skapa en överblick av ditt företag inklusive lite historia, information om de olika positioneringarna ditt företag har, möjligheterna till vidareutbildning och allt som gör ditt företag till ett attraktivt företag att arbeta för. Be några av dina nuvarande anställda berätta om sin arbetsplats för att göra profilen lite mer personlig.

 

Om du får de här tre punkterna att fungera tillsammans kommer du att ha gjort det enkelt för kandidaterna att hitta, förstå och agera på din annons. Det finns många chanser att nå en stor publik med din kampanj. Men om kvalitet är viktigare än kvantitet kan du specificera din annons så mycket du vill.

 

Var kreativ
Internet, som ett relativt nytt medium, utvecklas ständigt och det kommer nya möjligheter att öka vidden av din rekryteringskampanj.

 

·          Multimedia – video och ljud blir alltmer viktiga verktyg för affärer. Internetanvändare kallas ofta för Youtube- eller iPodgenerationen. Företag kan ta till sig teknologin genom att erbjuda videobaserade rundturer av deras kontor eller nedladdningsbara diskussioner med nuvarande anställda för att få en insikt i deras varumärke och företag.

·          Bloggning – Det finns bloggar för alla ämnen du kan tänka dig och det är ett mycket bra sätt att visa den mänskliga sidan av ditt företag. Du kan be en av dina anställda att blogga under en kurs eller skriva om de olika sociala tillställningar ditt företag håller. Bilder på dina anställda som har roligt är en utmärkt strategi.

·          Socialt nätverkande – Kanske den största revolutionen online sedan Internet kom in på marknaden. Nätverkssidor som MySpace, Bebo och Facebook ger folk över hela världen möjligheten att kopplas samman och dela med sig av sina tankar och idéer. Hur du går in i den här världen med din rekryteringskampanj är upp till dig, men gör du det rätt får du tillgång till en mycket uppmärksam publik.

 

Vad som är viktigt att tänka på när det kommer till Internet är att det är ett öppet medium där människor kan diskutera saker öppet, vilket de också gör. Om du tar tillvara på de möjligheter det ger kan din rekryteringskampanj verkligen sätta fart och nå även dem som du aldrig hade nått annars.

 

Dock kräver det en viss nivå av engagemang för att använda det på rätt sätt. Att starta en blogg för att sedan lämna den orörd i sex månader kan istället ha en negativ effekt på din rekrytering.