Skip to main content
  1. Infocenter
  2. Råd inom Rekrytering & Anställning
  3. Kompetensförsörjning
  4. Planera ett rekryteringsprogram för studenter

Planera ett rekryteringsprogram för studenter

Planera ett rekryteringsprogram för studenter

 

Hur bör jag planera ett rekryteringsprogram för studenter?

 

Den årliga rusningen efter de bästa studenterna från de bästa universiteten är en galen tid för rekryterare, men det är inte bara en process som stora multinationella företag går igenom. Alla arbetsgivare kan skapa en strategi för att locka till sig nyutexaminerad arbetskraft som hjälper företaget till framgång.

 

De flesta företag skulle dra förmåner av ett tillskott på personer som tar med sig en fräsch entusiasm och kreativitet till arbetsplatsen. Studenter ser världen på ett annorlunda sätt, efter att ha blivit fyllda med kunskap som de hoppas kommer att ge dem en lång och framgångsrik karriär.

 

Nå dina akademiker
En akademiker är annorlunda från den anställda som har några års erfarenhet. De är ambitiösa, har väldigt lite baggage och vill gärna imponera i deras första roll i arbetslivet.

 

Men, de har också höga tankar om den kunskap och kompetens de samlat på sig, så det kommer krävas ett attraktivt paket för att locka dem till ditt företag:

 

·          De förväntar sig en konkurrenskraftig lön

·          De vill ha mycket ansvar

·          De vill ha ett formellt introduktionsprogram

 

Det handlar inte bara om pengar, pengar, pengar och ett stort företagsnamn för karriärsugna studenter. Möjligheten till ett intressant och varierande arbete är lika viktigt för människor i det stadiet i sin karriär, så se till att ta fram arbetsbeskrivningar och utveckla utbildningsprogram som matchar deras behov.

 

Något som även är mycket uppskattat är sjukförsäkring, flexibla arbetsdagar och semesterlön, du kan använda dig av dessa för att särskilja dig från konkurrenterna.

 

Nyckeln är att erbjuda något realistiskt och som tillåter studenter att använda sina nyförvärvade kvalifikationer i praktiken.

 

Strategier för att rekrytera studenter
Det finns fyra centrala metoder för att ta fram sin studentrekryteringsplan. Dessa generella strategier kan användas och kombineras så att du kan skapa en process som fungerar effektivt för ditt företag.

 

·          Strategi för potentiella ledare – Det är här du når den lilla skaran kandidater som har möjligheter till en snabb karriärutveckling. De kastas i på den djupa delen och förväntas att bidra till den strategiska planeringen på ett företag efter bara några månader. Det är dessa kandidater som det är högst efterfrågan på så du måste locka till deras individuella behov med det paket du erbjuder.

·          Strategi för olika avdelningar – Man vet inte alltid exakt vilken avdelning din student kommer att passa in i, så den här strategin tillåter alla studenter att spendera några månader på varje avdelning för att utvärdera var de är mest kompetenta. Utbildningen behöver skötas centralt så de olika avdelningarna inte behöver gå igenom saker igen eller ge olika besked.

·          Funktionella strategier – Om du har en speciell roll i åtanke för en student bör du fokusera din sökning på en specifik kompetens eller egenskap de innehar. Från dag ett på ditt företag, kan man skräddarsy en utbildning för en specifik roll och de kan snabbt bli en väsentlig del av ditt team.

·          Strategi för låg nivå – Om ditt företag har en funktion som är påbörjad av ett stort antal anställda med en hög omsättning, kan du rekrytera flera studenter på samma position. Du kommer att se att även när de får liknande utbildnings- och utvecklingsmöjligheter, kommer vissa att droppa av, några kommer att stanna där de är och några kommer att glänsa. Detta hjälper dig att identifiera vilka personer som kommer att gå längre snabbare.

 

Regelbunden och detaljerad utvärdering är viktig vilken strategi du än väljer att använda. Studenter kan bli fast anställda direkt, men många företag väljer att ha dem på provanställning så de kan utvärdera dem gentemot satta mål och avsluta samarbetet om det inte går som planerat.

 

Tro på dina övertygelser – om någon inte är bra nog, är de inte bra nog. Att ha underpresterande kandidater kan uppröra balansen hos dem som redan arbetar på ditt företag eftersom mer av deras tid kan gå till att svara på frågor eller rätta till misstag från deras underpresterande kollega.

 

Håll fast vid dina studenter
När du väl har investerat tid och resurser i att hitta och utveckla ett bra team av studenter, är det sista du vill att de ska ta sin kompetens någon annanstans.

 

Det är väldigt få människor som stannar hos samma arbetsgivare hela sin karriär, men det finns vissa saker du kan göra för att reducera antalet studenter som slutar

 

·          Implementera kontrollstationer för löneförhöjningar

·          Ge regelbunden positiv feedback

·          Erbjud utmaningar och ökat ansvar

 

När man handskas med studenter är det viktigt att inte glömma dina andra anställda. Det är lätt att skapa obalans på arbetsplatsen så var säker på att alla förstår studentens aktivitetsområde. Människor älskar att föra vidare sin kunskap, så försök involvera ditt team där det är möjligt för att göra dem till mentorer till dina nyanställda.