Skip to main content
  1. Infocenter
  2. Råd inom Rekrytering & Anställning
  3. Kompetensförsörjning
  4. Employer Branding: Budskap eller upplevelse?

Employer Branding: Budskap eller upplevelse?

Employer  Branding: Budskap eller upplevelse?

Monster har tidigare gjort undersökningar om hur HR använder sig av employer branding och hur anställda och kandidater svarar på sådana kommunikationstekniker. Här får du en mer detaljerad beskrivning av employer branding, den metod du använder dig av när du ska locka kandidaterna att välja dig.

Vi människor känner en samhörighet med varumärken. De som använder Apples datorer, iPods och iPhones svarar på varumärkets image. Du känner dig kanske annorlunda när du kör en BMW än en Hyundai eftersom du delvis associerar dig själv med märket, och det färgar din upplevelse. På ett liknande sätt relaterar arbetstagare till den organisation de är anställda i.

Ett employer brand är den fysiska, intellektuella och känslomässiga upplevelsen hos anställda som arbetar på ett företag och den förutsedda upplevelsen hos kandidater som kan komma att arbeta där. Det är både visionen, verkligheten och löftet av att vara anställd där samt uppfyllandet av det löftet av arbetsgivaren. Det employer brand som din organisations namn utstrålar inspirerar till lojalitet, produktivitet och en känsla av stolthet. Eller så gör det inte det.

I marknadsföringstermer är en produkts image baserad på tre punkter: Funktionella fördelar (“Den här digitalkameran från Canon är lätt att använda”), känslomässiga fördelar (“Jag känner mig stolt när jag visar den här fina bilden på mina barn”) och anledningar att tro (“Den här kameran ligger på första plats i kundundersökningar”).
 
Ett starkt employer brand är baserat på samma punkter:

  • Greppbara belöningar för att arbeta för en arbetsgivare: lön, hälsovård, en ren och säker arbetsplats och bra placering av arbetsplatsen. Till exempel: “XYZ AB har en bra kompensationsmodell och ett fint kontor nära mitt hem.”
  • Ogreppbara belöningar: uppdrag, stolthet, status, nöjd med jobbet, kamratskap, höra till ett “vinnande lag” och så vidare. Till exempel: “Jag känner mig stolt att arbeta för XYZ AB. Mina kollegor och jag gör de bästa produkterna i världen.”
  • Bekräftelse för arbetsgivaren: “Mina vänner säger att XYZ AB är ett jättebra ställe att arbeta på” eller “de lokala nyheterna kallar XYZ AB ett hett företag för talangfulla människor.”

Ditt varumärke som arbetsgivare inkluderar specifika budskap om företaget. Till exempel betyder “Jag jobbar för Pepsi” något annat än “Jag jobbar för Microsoft”. Employer brands i de här organisationerna är gjorda för att attrahera viss kompetens, intresse och vissa värden hos kandidater.

Du har ett varumärke som arbetsgivare vare sig du är medveten om det eller inte. Det berör alla moment hos kandidat- och arbetsgivarupplevelsen, från första gången en kandidat hör namnet tills den dag han eller hon slutar på företaget. Ett employer brand är mer än en enkel beskrivning av “hur det är att arbeta där.” Det är en flerdimensionell konversation mellan företagets ledning, dess anställda, kandidater på marknaden, före detta studenter och även folk utifrån som pressen, bloggare och vem som helst som har en åsikt. Ett employer brand inkluderar:

  • Företagets professionella rykte
  • En beskrivning av företagskulturen
  • Nyheter om företaget, både bra och dåliga
  • Muntliga åsikter om företaget
  • En beskrivning av företagets framtid
  • Hur företagets varumärke står sig gentemot konkurrenternas

Förutom annonsering, uttrycks employer brand också i kandidaters upplevelse såsom:

  • När man söker ett jobb på er hemsida eller via mejl
  • När man intervjuas för en position
  • När man talar med anställda och rör sig på arbetsplatsen
  • När man använder företagets produkter, tjänster eller kundservice
  • Företagets påverkan i kandidatens sociala nätverk

Vidare är ditt employer brand en standard du kan använda dig av när du avgör om dina rekryteringsinitiativ jobbar mot ett gemensamt mål. Om dina ansträngningar enas av rätt employer brand, kommer du att leta efter rätt personer, skapa rätt annonsering, nätverka på rätt sätt och förklara fördelarna för att arbeta för dig kontra dina konkurrenter. Du kommer att attrahera kandidaterna som delar dina värden och det kommer att hjälpa dig att lyckas och undvika de kandidater, även kompetenta, som inte kommer att fungera inom din organisation.
 
Till slut, ett äkta employer brand är en utmaning för din organisations ledning att bevisa att de klarar av det dagliga arbetet enligt de värden och kriterier som identifierar ditt företag. Detta betyder att anställda vet vilka de börjar arbetar hos, vad som förväntas av dem och hur de kommer att bedömas.

Ditt employer brand är hjärtat och själen i ditt företag precis som i din rekrytering. Det artikulerar varför företaget existerar och varför du arbetar eller ska arbeta här och inte någon annanstans.

Så pass viktigt är det.
 
Från boken ”Finding Keepers: The Monster Guide to Hiring and Holding the World’s Best Employees” av Steve Pogorzelski, Jesse Harriot, Ph.D., och Doug Hardy.
Publicerad januari 2008 av McGraw-Hill.