Skip to main content
  1. Infocenter
  2. Råd inom Rekrytering & Anställning
  3. Kandidatanskaffning
  4. Att skriva effektiva platsannonser för Internet

Att skriva effektiva platsannonser för Internet

Att skriva effektiva platsannonser för Internet

 

 

Att skriva effektiva platsannonser för Internet

 

Internet skulle förenkla rekrytering: Ingen stress att hinna med deadlines för tidningar, ingen väntan på ansökningar som kommer in per snigelpost. Så, vad hände?

 

En kombination av snabba och enkla sätt att ansöka online och en ökning i antal människor som letar jobb har lett till miljoner av ansökningar som svävar runt i cyberspace, och vissa dagar känns det som om de alla har landat på just ditt skrivbord.

 

Borde du ge upp Internet-annonseringen? Nej - Det finns inget bättre sätt att snabbt och billigt nå ut till kvalificerade kandidater. Det handlar inte om var du annonserar ut tjänsten – det handlar om hur du annonserar.

 

Undvik att företagsledningen blir frustrerad när de försöker förstå varför tjänster tar så lång tid att fylla. Följ dessa enkla strategier för att förbättra kvaliteten på de svar du får och för att förkorta tiden det tar att anställa.  

 

Var precis

 

En snabb genomsökning av lediga jobb visar att det mest finns korta annonser utan definition på behörighetskrav. Om hälften av alla de som läser din annons anser sig vara kvalificerade, kommer din inbox vara full på bara några timmar.

 

För att undvika detta, arbeta nära tillsammans med den ansvarige för tjänsten som ska fyllas för att förstå alla specifika krav så att du kan inkludera dessa i annonsen. Var tydlig. Skriv inte att du behöver en ”personaladministratör med kunskap om förmåner” om du behöver en expert inom löner. Och om du behöver en assistent med stor erfarenhet av att organisera omfattande företagskonvent, skriv inte ”planera events”, då detta lika gärna kan betyda planeringen av företagets årliga picknick. 

 

Att skriva specifika annonser tar lite längre tid, men genom att hjälpa sökanden att förstå dina behov, kommer du reducera antalet ansökningar från underkvalificerade kandidater och på detta sätt spara tid i rekryteringsprocessen.

 

Var tydlig

 

Försäkra dig om att dina krav och arbetsuppgifter är lätta att förstå för någon som inte redan arbetar för ditt företag. Vissa annonser har så mycket företagsjargong att det blir svårt för sökanden att förstå om de är kvalificerade. Detta leder till att många som inte uppfyller kraven söker ändå.

 

Om du är osäker på om du har inkluderat företagsspråk, låt en vän eller någon inom HR titta igenom din annons för feedback.

 

Var ärlig

 

Avråd potentiella sökanden från att ansöka spekulativt genom att lägga till en mening om att ni håller hårt på kraven. Skriv till exempel: ”Vänligen läs kvalifikationerna för den här tjänsten noggrant. En framgångsrik ansökande måste snabbt kunna komma in i jobbet och av den anledningen kommer vi enbart att ta kandidater som uppfyller alla kvalifikationer i beaktning”. Detta kommer inte att stoppa alla, men det kommer att avskräcka de som är osäkra på hur de förhåller sig till era krav.

 

Var krävande

 

Gör inte ansökningsprocessen för enkel. Istället för att fråga efter enbart en meritförteckning, kan du inkludera en uppgift i annonsen.

 

Till exempel, om du letar efter en webbmaster kan du skriva: ”När du söker, bifoga en skiss på din approach till webbdesign. Den sökande som till slut får tjänsten kommer att få göra om vår webbsida, därför vill vi veta hur du ser på den processen.” Eller om du som återförsäljare söker en kundtjänstansvarig kan du be sökande skriva ett brev där de beskriver tre gånger de hanterat ett ärende med en kund på ett bra sätt.  Kvalificerade kandidater kommer att tycka att det är kul med en chans att skilja sig från de övriga, medan de som inte uppfyller kraven inte kommer vilja lägga ner så mycket energi på ett jobb de troligtvis inte kommer få.

 

För att lyckas med din rekrytering måste du hela tiden anpassa dina strategier till marknaden. Du måste kunna hantera kandidatflödet så att du effektivt kan hjälpa din organisation. Genom att skapa tydliga annonser och genom en sökandeprocess som kräver något från den sökande kan du reducera antalet underkvalificerade kandidater och öka chansen att anställa rätt person snabbt.