Fem tips: så håller du bättre intervjuer

Begreppet intervju är ofta stressrelaterat för många av oss – för såväl kandidater som rekryterare. Särskilt om du inte är van vid att hålla intervjuer.  

”Jag brukade alltid bli jättenervös innan jag skulle intervjua en kandidat. I de allra flesta fallen slutade det dessutom med att vi bara satt och småpratade och att jag helt glömt bort att ställa relevanta frågor kring tjänsten”, säger Jayca Pike, tidigare marknadschef på Breezy HR. 

Det finns egentligen fem huvudsakliga regler att utgå från när det är dags för intervju:

  1. Skapa dig en tydlig bild om rollen 
  2. Ställ konsekventa frågor
  3. Varva ner innan intervjun
  4. Lägg fokus på kandidaten, inte på din egen nervositet
  5. Var ärlig 

Känns det för kortfattat? Låt oss kika lite närmare på punkterna. 

1. Skapa dig en tydlig bild om rollen

När marknadschefen Sabrina Balmick skulle anställa en marknadsassistent förra året skrev hon först en jobbeskrivning och en kravprofil och utgick sedan från detta när hon punktade upp intervjufrågorna. 

”Eftersom det var en tjänst på ingångsnivå ville jag trycka på saker som samarbetsförmåga, inställning och analytiska färdigheter och utvecklade frågor baserat på det”, säger hon. 

Det är alltså viktigt att du som intervjuare förstår rollen och dess innehåll innan du träffar potentiella kandidater.

2. Ställ konsekventa frågor

Blir du stressad när det börjar bli dags för intervju? Då är det i så fall bra att ta fram en struktur där du använder samma frågor och bedömningssystem för alla kandidater. 

Pike gick från att vara en nervös intervjuare till att bli säker i situationen efter att hon fått en konsekvent process att utgå från. 

“Jag fick 10 frågor att ställa, blev ombedd att betygsätta svaren och vara klar på 30 minuter. Det kan låta stressigt och svårt, men det var precis vad jag behövde för att kunna hålla effektivare intervjuer”. 

Ibland kommer du dock behöva ställa följdfrågor kring otydliga eller osäkra svar. ”De svaren ger ofta en bra bild av kandidatens arbetsmoral och personlighet”, säger Balmick. 

Det är alltså bra att ha en konsekvent plan innan du sätter igång – men att du vågar göra avsteg när det behövs.

3. Varva ner innan intervjun

“Att hålla i intervjuer kan vara stressigt, även för de som gör det regelbundet. Tillåt därför dig själv att varva ner ordentligt innan det är dags”, säger Jason Hill, VD på konsultfirman Sound Advice Consulting Services. “Det bästa sättet för att hamna i rätt sinnesstämning är att vara mentalt förbered. Lyssna på bra musik och rensa tankarna”, fortsätter han. 

En annan bra sak kan vara att gå undan en stund innan intervjun, titta på dig själv i spegeln och sträcka på dig. Ta tre djupa andetag och le. Du kan lura din hjärna att bli mer avslappnad med några enkla avslappningsknep.

4. Lägg fokus på kandidaten, inte på din egen nervositet 

Låt inte dina egna nerver ta över, utan fokusera istället på att få kandidaten att känna sig avslappnad. HR-specialisten Jana Tulloch satsar alltid på att få kandidaten att känna sig uppskattad direkt från början. ”Jag brukar säga något i stil med Vad kul att du är här. Du har verkligen ett intressant CV, jag ser framemot att få höra mer”. 

Hon berättar även för kandidaterna hur intervjun kommer att se ut: hur länge den kommer hålla på, vilka typ av frågor som kommer ställas och varför hon antecknar. 

Tulloch tycker också att man bör ha lite komfort i åtanke. Håll gärna intervjun i kontorets mysigaste rum och undvik för kvava, kalla eller mörka utrymmen. För det är lättare att slappna av när man känner sig bekväm – för alla inblandade.

5. Var ärlig 

Det känns alltid lättare att hoppa över jobbiga ämnen, särskilt under en intervju. Men genom att inte dela med dig av dina tankar ger du inte kandidaten en ärlig chans. 

Rekryteringskonsulten Ted Bagley är alltid öppen med sina tvivel och frågar hur kandidaten skulle hantera utmaningarna. 

”Jag gjorde detta under en telefonintervju och kandidaten besvarade mina frågor. När vi senare hade en intervju på plats hade kandidaten förberett en välgenomtänkt plan för hur han skulle hantera situationen”, berättar han.  Enligt Bagley visade detta att kandidaten hade en ”bra plan, driv och viljan att lära sig” – vilket är precis det han letar efter hos nyanställda.

Så, med dessa tips i ryggen kan du tryggt gå in i en intervjusituation. Lycka till!