Skip to main content
  1. Infocenter
  2. Att använda Monster
  3. Best Practices
  4. Hur gör jag min platsannons sökmotorvänlig?

Hur gör jag min platsannons sökmotorvänlig?

Hur gör jag min platsannons sökmotorvänlig?

 

Att lägga upp din annons på Monster och hjälpa oss att få dina jobb högt upp på Google, Yahoo och flera andra sökmotorer är viktigt för din rekryteringskampanjs framgång.

SEO (Sökmotoroptimering) är konsten då en webbsida dyker upp som resultat när en användare söker efter ett specifikt nyckelord eller fras. De största sökmotorerna har algoritmer under konstant förändring som dikterar ordningen på listan, och för att få en hög rankning finns det några enkla regler att följa.

Det främsta folk tittar efter på sökresultaten (och länken de förhoppningsvis klickar in sig på) är titeln. Alla jobb som är upplagda på Monster har en automatisk titeltag som består av:

<Jobbtitel> Jobb <Läge>

Om detta inte är fallet med dina jobbannonser, kan du ändra din mall genom att kontakta vår tekniska support.

Sökmotorer tar även hänsyn till hur relevant huvudinnehållet på sidan är genom att räkna hur många gånger nyckelord och nyckelfraser dyker upp. Det finns hundratals andra element som avgör hur högt din annons kommer rankas, men det finns några genvägar du kan ta för att förbättra din rankning.

Använd mer effektiva jobbtitlar
Sätt dig själv i den arbetssökandes sits. Vilka ord skulle de söka på om de letade efter det jobbet du annonserar? Om du använder termer som arbetssökanden faktiskt skulle söka efter ökar du chanserna för att de ska hitta dem.

Nyckeltermer syns också i fetstil på resultatsidan och ökar chansen för att de ska bli sedda och klickade på av användaren.

Att lägga till ett nyckelord i jobbtiteln hjälper till att locka till sig en mer specifik publik.

Använd inte – Utvecklare Webb
Använd – Utvecklare Java

Håll dig undan från att använda titlar som är kryptiska eller i frågeform. De kommer inte att dyka upp under de söktermer du vill och de kommer också att skrämma folk från att klicka på annonsen.

Använd inte – Vill du jobba på bank?
Använd - Banktjänsteman

Använd mer målinriktade lägen
Läget du skriver i din annons kombinerat med jobbtiteln kommer att bli titeln på sidan. Bli aldrig frestad att skriva in läget i titelfältet, då kommer du få en annonstitel som ser ut så här:

Försäljningschef – Kista, Stockholm, Jobb, Kista, Stockholm

Det här kommer att räknas som nyckelordsspamming och knuffa dina jobb ännu längre ner på listan.

När du lägger upp ditt jobb på monster och ska fylla i var ditt jobb är lokaliserat vill du lägga till följande information för att förbättra sökningen.

·          Postnummer (för att kunna synka med vår Google Maps funktion)

·          Närmsta stad

·          Titeltagen som visas i sökmotorfönstren är limiterad till 90 tecken så en lång följd av lägen tenderar att ha en negativ påverkan.

 

Använd inte – Kista, Norrort, Stockholm, nordväst
Använd – Kista, Stockholm

Du kan vara mer specifik om läget i själva annonsen, men för SEO vill du hålla dig till ett läge som matchar området där du tror att flest kandidater söker sig till.

Ha en bra öppningsparagraf
De första 155 tecknen av din jobbeskrivning är mycket viktiga för framgången av din jobbeskrivning. Istället för att börja med att beskriva ditt företag, ge en kort överblick av tjänsten, repetera jobbtiteln en gång, läget en gång och några andra relaterade kunskaper.

Det är viktigt att försäkra sig om att det här bildar en sammanhängande mening istället för en lista, eftersom sökmotorer belönar väl strukturerade öppningsinnehåll. På ett liknande sätt som titeltagen kommer de ord som man söker på att synas i fet stil i resultatlistan, och öka chanserna för att användarna ska klicka på din länk.

Så en exemplarisk introduktion (med nyckelfraserna i fet stil och relaterade termer understrukna) för ett säljjobb i Kista är:

“Vi letar efter en säljchef med erfarenhet i läkemedelsbranschen för att gå med i vårt specialistsäljteam i Kista, Stockholm.

Upprepa dina nyckelfraser
Resten av din arbetsbeskrivning bör också innehålla nyckelord och nyckelfraser på varierande sätt. Då din jobbtitel är viktigast, se till att den dyker upp mer än tre gånger men inte mer än sex gånger i din arbetsbeskrivning.

Meningar som “Ansvarsområdena för marknadschefen…” eller “Som du har bevisat genom tidigare marknadschefsroller…” är bra sätt att få in nyckeltermer utan att det ser forcerat ut.

Du vill också att varje ord från nyckelfrasen ska dyka upp själv några gånger. Så till exempel om du använder termen “Marknadsföring” i relation till en kvalifikation som krävs från kandidaten, så kommer du få en välskriven beskrivning med ett bra antal relevanta nyckelordsexempel.

Du vill att din nyckelfras (eller ord relaterade till din nyckelfras) ska utgöra 5–10 % av hela sidinnehållet. Så i en 200 ord lång jobbeskrivning, är det mellan 10 och 20 gånger. Det här kanske låter som mycket, men om du kan nämna “Marknadschef” sex gånger, orden “marknad” och “chef” några gånger var och läget några fler gånger kommer du ha en väl optimerad platsannons.

Nyckelordsspamming är något som skrämmer bort sökmotorer så genom att försöka öka din rankning genom att bara lista relaterade jobbtitlar, kunskaper och lägen kommer du att försvinna helt från rankningen.