Skip to main content
  1. Infocenter
  2. Att använda Monster
  3. Best Practices
  4. Fem tips för att hitta bra kandidater via Internet

Fem tips för att hitta bra kandidater via Internet

Fem tips för att hitta bra kandidater via Internet

Vi rekryterare har blivit lata och gått i en fälla. Vi blev förförda av Internet och trodde att det skulle bli en enkel sak att hitta alla våra kandidater online från och med nu.

Vi har bra nyheter och så har vi dåliga nyheter: Du kan hitta bra kandidater på Internet, men det kommer att krävas arbete från din sida. Vi behöver hitta tillbaka till grunderna, nedan följer vad kompetensförsörjning handlar om:

1. Definiera tjänsten, inte personen
När man letar efter de bästa kandidaterna måste man börja med en vision om vad jobbet går ut på. Lita inte på en traditionell beskrivning för att hitta kandidater. Fråga istället den ansvariga för anställningen vad personen måste kunna prestera i tjänsten för att lyckas, och se till att du får en beskrivning på åtminstone tre eller fyra stora projekt. De bästa kandidaterna kommer också bara att intressera sig för ett jobb om du erbjuder dem att växa inom företaget.

2. Ha en stark pitch
“Skulle du vara öppen för att utforska en situation som är klart större än vad du gör idag?”
99 % av alla kandidater skulle säga, “Ja.” Använd den approachen varje gång du talar med en toppkandidat på telefon för första gången. Om du kommer till en telefonsvarare, tala in det som meddelande. Du måste också få fram detta i din annonsering.

3. Skriv lockande annonser
Skriv inte traditionella, tråkiga annonser. Annonser behöver kreativa titlar och text som beskriver vad personen kommer att göra, lära sig och bli. Specificera inte kunskaper och erfarenhet. Detta filtrerar bort de bästa kandidaterna. Beskriv kunskaper i det sammanhanget de används. Till exempel, ”Använd din bokföringsbakgrund till att hjälpa oss att skapa ett nytt redovisningssystem.” Om annonstiteln säger ”Vi söker ett Bokföringsgeni”, kommer du att attrahera ett antal toppkandidater till din kandidatpool.

4. Arbeta effektivt med CV-databaser
Att hitta toppkandidater i en CV-databas kan ta tid. Maximera din tid genom att ringa de bästa kandidaterna inom en vecka – annars kan de bli upptagna. För de övriga bra personer du hittar måste du göra om de ”gamla” CV du hittar till aktiva kandidater utan att behöva ringa dem. Skriv istället ett mejl där du beskriver den fantastiska möjlighet ni har att erbjuda och bifoga annonsen. Skriv till exempel, ”Jag hittade ditt CV på Internet och blev imponerad av din bakgrund. Om du fortfarande söker en tjänst är det möjligt att du är intresserad av den här chansen (klistra in annonsen). Om du vill gå vidare med detta, skicka mig ditt senaste CV och en sammanfattning som beskriver din viktigaste bedrift inom… (vad som nu kan vara relevant för den specifika tjänsten).”

5. Nätverk
Om du sökte jobb, skulle varenda människa säga till dig att det handlar om kontakter. Detsamma gäller när man letar efter de bästa kandidaterna. Fråga alla du talar med om de känner till någon lämplig person för tjänsten. Det är ett jättebra sätt att hitta toppkandidater på. Om tjänsten inte låter viktig eller lockande kommer de bara ge dig namn på personer som söker jobb. För att få ett namn på en passiv toppkandidat måste du beskriva ett eftertraktat jobb. När du får namnet, ring upp personen och ställ pitch-frågan.

Om du kombinerar annonsering, sökning i CV-databaser och nätverkande, kommer du att ha möjlighet att bygga upp en kandidatpool med åtminstone 3-5 toppkandidater. Kom dock ihåg, att allt börjar med ett lockande jobberbjudande som definierar vad personen kommer att göra, inte vad personen måste ha i baggaget. Det är det första steget vid varje lyckat rekryteringsuppdrag.